בלוג

"15 התסמינים של זיהום חיידק הליקובקטר פילורי: וכיצד הם באים לידי ביטוי"

הליקובקטר פילורי (H. pylori) הוא זיהום חיידקי הפוגע בעיקר בקיבה. בעוד שחלק מהאנשים הנגועים בהליקובקטר פילורי עשויים שלא לחוות תסמינים כלשהם, אחרים עשויים לפתח סימנים שונים של זיהום. מאמר זה נועד לספק סקירה כללית של התסמינים הנפוצים הקשורים לזיהום בהליקובקטר פילורי וכיצד הם באים לידי ביטוי.

1. כאבי בטן ואי נוחות:

כמו שאתם יודעים אחד התסמינים השכיחים ביותר של זיהום הליקובקטר פילורי הוא כאבי בטן ואי נוחות, למי מאיתנו זה לא קרה. כאב זה מתואר לעתים קרובות כתחושה עמומה או צריבה המופיעה בבטן העליונה, מה שנקרא רום הבטן ובדרך כלל הוא מגיע בין הארוחות או במהלך הלילה. אנשים מסוימים עשויים גם לחוות נפיחות או תחושת שובע לאחר אכילת כמויות קטנות של מזון מה שמעיד על חיידק פעיל שרק ממשיך לייצר נזק בתוך הקיבה.

2. בחילות והקאות:

זיהום בקיבה בעקבות חיידק הליקובקטר פילורי יכול להוביל לתסמינים כמו בחילות והקאות. תסמינים אלו עשויים להופיע לסירוגין או מתמשך, לעיתים מלווים באובדן תיאבון. במקרים מסוימים, הקאות עלולות להיות חמורות, מה שמוביל לירידה פוטנציאלית במשקל והתייבשות וכמו כן עלול להוביל אותנו לבעיות חמורות נוספות.

3. ריפלוקס חומצה וצרבת:

נוכחות של חיידקי הליקובקטר פילורי עלולה לשבש את התפקוד התקין של הקיבה, מה שמוביל לייצור חומצה מוגבר ולריפלוקס חומצי. זה יכול לגרום לתסמינים כמו צרבת, תחושת צריבה בחזה או בגרון, ואפילו העלאה של חומצת קיבה לתוך הפה מה שגורם לתחושה מאוד לא נעימה וגם לריח רע מאוד, במקרה כזה מומלץ לגשת לטיפול בדחיפות.

4. ירידה בלתי מוסברת במשקל:

במקרים מסוימים, אנשים עם זיהום בהליקובקטר פילורי עלולים לחוות ירידה בלתי מוסברת במשקל. ירידה זו במשקל יכולה להתרחש עקב ירידה בתיאבון, בחילות ושינויים באופן שבו הגוף סופג חומרים מזינים, הסיבה שזה נגרם מכיוון שישנו הורמון בשם גרלין בקיבה אשר משדר למוח מתי אנחנו רעבים ומתי אנחנו שבעים. ברגע שיצור ההורמון הזה נפגע הוא לא יכול לשדר למוח שלנו שאנחנו רעבים ואנחנו מרגישים שובע מהר ולא מצליחים לאכול, ובשל כך הגוף מאבד הרבה מהויטמינים החיוניים שלו ונוצרת ירידה במשקל שהיא לא בריאה.

5. עייפות וחולשה:

זיהום H. pylori יכול לגרום לעייפות וחולשה אצל אנשים מסוימים. ייתכן שהדבר נובע מהפרעה בתהליך העיכול וביכולת של הגוף לספוג רכיבי תזונה חיוניים.

6. צואה שחורה או מזפת:

במקרים חמורים יותר, זיהום הליקובקטר פילורי יכול להוביל לדימום בקיבה או במעי, וכתוצאה מכך למעבר של צואה שחורה או זפת. זה מצביע על נוכחות של דם מעוכל ויש להעריך על ידי איש מקצוע בתחום הבריאות, במקרה של צואה שחורה מומלץ לפנות ישר למיון בבית חולים.

7. אובדן תיאבון:

זיהום הליקובקטר פילורי יכול להוביל לאובדן תיאבון, מה שהופך את זה לאתגר עבור אנשים לצרוך כמות נאותה של מזון. זה יכול לתרום לירידה במשקל ולמחסורים תזונתיים.

8. גיהוקים מוגזמים:

חלק מהאנשים עם זיהום הליקובקטר פילורי עלולים לחוות גיהוקים או גיהוקים מוגזמים. זה מלווה לעתים קרובות בנשימה מסריח.

9. חוסר סובלנות למאכלים חריפים:

עבור אנשים מסוימים עם זיהום הליקובקטר פילורי, צריכת מזונות חריפים או חומציים עלולה להחמיר את הסימפטומים שלהם. זה יכול להוביל לאי נוחות מוגברת, צרבת או ריפלוקס חומצי. מכיוון שרירית הקיבה נפגעת מזונות חריפים יוצרים גירוי חזק בקיבה מה שיכול להוביל לאולקוס ויוצר כאבים חזקים.

10. אנמיה:

במקרים נדירים, זיהום הליקובקטר פילורי עלול לגרום לאנמיה, מצב המאופיין במספר מופחת של כדוריות דם אדומות. אנמיה עלולה להוביל לתסמינים כמו עייפות, חולשה, קוצר נשימה ועור חיוור.

11. כיבי קיבה תכופים או חוזרים:

זיהום H. pylori הוא גורם שכיח לכיב קיבה. (אולקוס) כיבים אלו עלולים להוביל לתסמינים כגון כאבי בטן, אשר עשויים להיות חמורים ומתמשכים יותר בהשוואה לאי נוחות כללית בבטן. הכאב יכול להופיע לאחר אכילה או על קיבה ריקה או לאחר אכילת מזונות אשר יוצרים גירוי לכיב.

12. בעיות עיכול לא ספציפיות:

חלק מהאנשים עם זיהום הליקובקטר פילורי עלולים לחוות בעיות עיכול לא ספציפיות, כגון הפרעות עיכול, גזים מוגזמים או תחושת כבדות בבטן. תסמינים אלו עשויים שלא להיות ייחודיים אך יכולים לתרום לאי נוחות ולהשפיע על רווחת העיכול הכללית.

13. ריח רע מהפה (האליטוזיס):

זיהום הליקובקטר פילורי יכול לתרום לריח רע מהפה או להליטוזיס. החיידקים עלולים לגרום לחוסר איזון בקיבה, מה שמוביל לשחרור גזים ריחניים דרך הפה, וכתוצאה מכך נשימה לא נעימה.

14. מחסור בוויטמין B12:

במקרים נדירים, זיהום H. pylori יכול להפריע לספיגת ויטמין B12 מהמזון. הדבר עלול לגרום למחסור, שיוביל לתסמינים כמו עייפות, חולשה, עקצוץ או חוסר תחושה בגפיים, וקושי לשמור על שיווי משקל.

15. דימום במערכת העיכול:

במקרים מסוימים, זיהום H. pylori יכול לגרום לדימום במערכת העיכול. זה יכול להתבטא בדם בהקאות (המטמזיס) או בצואה שחורה וזפתית (מלנה). דימום במערכת העיכול דורש טיפול רפואי מיידי.

זיהוי התסמינים של זיהום הליקובקטר פילורי חיוני לאבחון וטיפול בזמן. אם אתה חושד שיש לך זיהום בהליקובקטר פילורי בהתבסס על הסימפטומים המתוארים במאמר זה, אתה יכול וכדאי שתיצור איתנו קשר כדי לאבחן את המצב ולקבל עזרה וטיפול מתאים.

חשוב שתדע אבחון ואפשרויות טיפול נכונות גילוי מוקדם וניהול מתאים יכולים לסייע במניעת סיבוכים ולקדם את בריאות העיכול הכללית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *